Podpora žáků
Kompetence:
Přístupnost a inkluze
Diferenciace a individualizace
Aktivizace žáků
Jak můžeme využít technologie k tomu, abychom vytvořili prostředí podporující růst a učení každého studujícího?
Technologie jsou kořením, které může každý žák nebo žákyně volit odlišně. Kořením, které by jim mělo umožnit z ingrediencí, které mají k dispozici, připravit samostatně to, co chtějí, co je v jejich možnostech a co jim chutná. Aby mohli vyzkoušet, zda to či ono dokáží připravit i sami. Technologie umožňují studujícím zažít úspěch a radost z učení, protože díky technologiím dokáží překonat bariéry, které jim v tom mohou běžně bránit. Digitální technologie mohou pomoci žákům a žákyním, aby se lépe soustředili, měli přístup k informacím, které jsou pro ně běžně nedostupné, aby zažívali úspěch.
Tematické otázky
Více teoretického ukotvení naleznete v brožuře Digitální kompetence učitelů od teorie k praxi kapitole Podpora žáků.
Jaké digitální nástroje mohu použít pro podporu studia žáků a žákyní s nadáním či s hendikepem?
Jaké postupy ve výuce mohu díky technologiím využít tak, aby byl vzdělávací obsah pro studující připravený individualizovaně a odpovídal jejich zájmům a potřebám?
Jakým způsobem mohu studující využít technologie k podpoře své práce, zájmů, samostatnosti a nadšení ve vzdělávání i mimo něj?
Dokážu sám pro sebe využít technologie k řešení situací, které jsou pro mě obtížné nebo ve kterých cítím opakovaný neúspěch?
Jak na to? Aneb příklady z praxe
Edukační situace: Žák či žákyně na prvním stupni s jinak průměrným intelektem si není schopen osvojit látku z matematiky i přes opakovanou edukační intervenci. Rodiče jsou humanitně zaměření. Vyučující může soudit, že studující nemá na matematiku talent, což může vést k nevhodné edukační intervenci.
Technické řešení: Aplikace Včelka umožňuje provádět diagnostiku studujících pomocí interaktivního rozhraní. Souborem promyšlených testových úloh umožní poskytnout základní informace o tom, zda žákovi či žákyni nechybí nějaké prekoncepty, které je vhodné doplnit, nebo co jiného může být jeho vzdělávacího neúspěchu.
Didaktický komentář: Aplikace umožňuje na základě diagnostiky (trvá cca 20 minut) nabídnout konkrétní cvičení a úkoly, se kterými může studující dále pracovat. Mnoho učitelských miskoncepcí o nadání nebo talentu se opírá o jednoduché projevy žáka či žákyně, kdy není snadné odhalit pozadí nebo strukturu takového chování. Aplikace negarantuje, že se z každého stane matematický génius, ale umožní studujícím, kterým určitá část znalostí či dovedností chybí, si je doplnit.
Edukační situace: Na druhý stupeň nebo na střední školu nastoupí do vidoucího kolektivu nevidomý žák či nevidomá žákyně. Pro vyučující i spolužáky a spolužačky je náročné zjistit, jakým způsobem vlastně studuje, přemýšlí, pracuje s informacemi. Přitom právě taková zkušenost by jim pomohla s jeho lepší integrací.
Technické řešení: Každý mobilní telefon nebo tablet s operačním systémem Android má v nastavení dostupný nástroj TalkBack, který slouží pro ovládání zařízení pro nevidomé. Jde o čtečku obrazovky, která současně promění práci s vybranými gesty tak, aby uživatel „omylem neklikal, kam nechce“. Pokud chceme získat zkušenost s tím, jaké to je být nevidomý a ovládat digitální zařízení, lze tento mód práce s Androidem zapnout, zavázat si oči a zkoušet dělat jednoduché úkoly jako napsat SMS zprávu, najít kontakt nebo vyhledat nějakou informaci na internetu.
Didaktický komentář: Pokud takovou aktivitu budete dělat ve škole, připravte si dopředu scénáře činností, které chcete, aby studující dělali, a seřaďte je – tak jako my – od nejsnazšího po nejvíce náročné. Do jejich návrhu můžeme zapojit nevidomého žáka nebo nevidomou žákyni, který/á současně může být zdrojem tipů a doporučení. TalkBack může dobře posloužit i vyučujícím v tom, že si představí, jaké materiály jsou pro tyto žáky a žákyně dostupné a jaké nikoliv.
Edukační situace: Vyučující zadává studujícím ve výuce českého jazyka samostatnou práci v oblasti, o které ví, že v ní má mnoho z nich problémy. Ve třídě má žáky a žákyně, kteří jsou rychlejší, nedokáží počkat na ostatní, ale také ty, kteří by potřebovali více času. Pokud zadá jednu společnou práci, která je „ušitá“ na míru průměru třídy, rychle získá skupinu studujících, kteří se na práci nesoustředí, a musí s nimi specificky pracovat.
Technické řešení: Jedním z možných řešení je využít aplikace využívající adaptabilní systém učení, což může být v českém prostředí například Umíme to, která obsahuje češtinu, matematiku, angličtinu, biologii, zeměpis, informatiku a další předměty. Obecně cílí na žáky a žákyně základních škol, ale velice užitečná může být také na školách odborných nebo na učilištích. Studující se do systému přihlásí, vybere si obsah učiva a systém sám mu postupně – na základě jeho chyb – mění obsahy k procvičování tak, aby byl edukační efekt co nejsilnější. Nikdo by se tak neměl nudit a ani dělat úkoly, kterým vůbec nerozumí. To pedagogicky vede k edukačnímu optimu.
Didaktický komentář: Rozpoznat nadané žáky a žákyně od těch, kteří jsou v dané oblasti kognitivně nadaní méně, není snadné. Digitální technologie umožňují tuto potřebu částečně překračovat důrazem na adaptabilitu, když ukazují, že v různých oblastech na tom studující mohou být různě. Nabídnout jim práci v optimu jejich možností je klíčem k tomu, aby je učení mohlo bavit a přinášet jim užitek.
Edukační situace: Psané projevy některých studujících jsou na relativně nízké úrovni. Vyučující chce podporovat reflektivní formy edukace, ale současně naráží na to, že někteří žáci či žákyně mají problémy dobře zformulovat písemně větu nebo své myšlenky dobře zachytit do textu.
Technické řešení: Jednou z možností je nechat studující vyjádřit se v předpřipravené strukturované formě – k tomu mohou posloužit jak robustní nástroje, jako je Kialo, tak třeba nástroje, které umožňují zpětnou vazbu formulovat pomocí videa, jako jsou VideoAsk či Vocal Video.
Didaktický komentář: Obecně platí, že se silně soustředíme na práci s psaným slovem, což může být pro část studujících z různých důvodů (od sociálního zázemí až po dyslexii nebo odlišné jazykové prostředí) náročné. Hledat obecně alternativní způsoby hodnocení a sebehodnocení, které nevyžadují psaní (a mnoho čtení), ale současně nebudou uzavřením v jednoduchých kolonkách, představuje důležitou činnost vyučujícího, ve které mu mohou technologie výrazně pomoci. Až do nedávna byl standardem v oblasti Flip, který byl ale zrušen – využít je tak možné alternativy, jako jsou Gravity či MirrorTalk.
Edukační situace: Studující mají problém přečíst delší texty a porozumět jim. Tam, kde dříve měla svoji roli kniha, pro velkou část z nich nastupují podcasty. Podporovat čtení a čtenářské kompetence je záslužné a důležité, ale současně takový postup naráží na reálné sociální a kulturní limity dané skupiny.
Technické řešení: Nástup podcastů je nezpochybnitelný fenomén, který poukazuje, jak mnoho lidí buď nerado čte, ke čtení nemá kompetence, anebo konzumaci obsahu chce kombinovat s dalšími činnostmi. Když Floridi říká, že jsme kulturou knihy, má možná na mysli také to, že se jí neradi zbavujeme. Vyučující ale často nemá jinou možnost než využít podcast pro předání vzdělávacího obsahu, protože kniha nebo souvislý text představuje příliš velkou bariéru. Nástrojů, kterých můžeme využít, je v této oblasti hodně – doporučit lze například Podcastle.ai, Elevenlabs.io nebo NotebookLM, který nad daty z nahraných souborů umí vést dialog.
Didaktický komentář: Rozvíjet čtenářskou gramotnost je důležitou rolí školy. Současně si však musíme být vědomi toho, že čtení pro řadu žáků a žákyň představuje bariéru, která je natolik energeticky náročná, že silně omezuje možnosti učení se. Hledat cesty, jak více pracovat s audio formou nebo jinými typy multimédií, je podstatné pro rozšíření okruhu studujících, kteří mohou zakoušet úspěch ve školním prostředí. Čtenářské dovednosti se mohou rozvinout sekundárně.
Edukační situace: Pro některé žáky a žákyně může být běžné školní prostředí postavené na rychlém střídání předmětů, které jsou všechny „stejně důležité“, náročné a matoucí, protože jim neumožňuje vlastní profilaci a organizaci vlastní práce. Škola na jedné straně má tyto kompetence rozvíjet, na straně druhé často přebírá za učení příliš velkou odpovědnost a komplexně ho řídí.
Technické řešení: Daltonský plán se poprvé objevil v roce 1920 a měl pomoci studujícím cíleně se připravit na složení přijímacích zkoušek na vysoké školy. Vychází z myšlenky, že na určité časové období je stanovený plán studia, se kterým může žák či žákyně autonomně pracovat. Může kombinovat úkoly od vyučujících (kombinace volitelných a povinných) s činnostmi studujících. Takový plán je možné implementovat mnoha různými způsoby – může jít o jednoduchou online tabulku v Google Tabulkách (viz např. ZŠ Křídlovická v Brně, kde se můžete inspirovat, jak to může vypadat) či Excelu, případně je možné pracovat i s robustnějšími prostředími, jako je Mahara.
Didaktický komentář: I když nejste daltonská škola, stanovování plánů, úkolů a způsobu hodnocení je důležité, stejně jako žákovská reflexe – online nástroje umožňují dobře pracovat s odkazy a evidencí vlastní činnosti, což může studujícím pomoci více přemýšlet o vlastním studijním pokroku, nebo do něj zanášet i věci, které nejsou v kurikulu školy vidět, ale pro jejich učení a rozvoj jsou důležité.
Jak využít AI?
Nástroj / činnost: Tato kompetence se do češtiny překládá jako podpora studujících, ale původní anglický pojem “empowering learners”, čili zmocnění, posílení, je možná přiléhavější. Především za předpokladu, že vaši žáci a žákyně mají menší zkušenosti s prací s AI, je nezbytné jim poskytnout základní přehled a oporu. Ta bude kombinovat nástroje s reflexí jejich užívání a umožní téma napříč školou a předměty systematicky rozvíjet.
Využití: Pokud takového průvodce chcete vytvořit, můžete se soustředit například na následující oblasti:
Výběr ověřených nástrojů pro dílčí úkoly – od těch obecných až po oborově specifické a popis jejich implementace.
Diskuse o tom, v jaké fázi práce je výhodné a vhodné daný nástroj využít.
Diskuse o kritickém přístupu k výstupům a jejich hodnocení.
Diskuse ohledně etických a především autorskoprávních aspektů využití.
Praxe: Zásadní roli může mít tento manuál ve třech aspektech, které jsou pro rozvoj kompetencí studujících důležité:
Poskytne přehled nástrojů těm, kteří je neznají, což sníží rozdíly mezi studujícími na počátku práce.
Poskytne jim jistotu z hlediska způsobu využití, což má vliv na pocit férovosti a spravedlnosti.
Pomůže s rozvojem praktických kompetencí souvisejících s využitím AI, čímž doplňuje a rozvíjí profil absolventa či absolventky.
Nástroj / činnost: AI nástroje umožňují studujícím pomoci v mnoha situacích k tomu, aby kompenzovali své speciální vzdělávací potřeby, ať již ty diagnostikované, nebo nediagnostikované.
Využití: Nástrojů, které je možné v této oblasti využít různým způsobem, je značné množství. Je vhodné, pokud si škola takovou databázi buduje nejen se seznamem nástrojů, ale také s poznámkami k implementaci. Mezi takové nástroje (od kterých se můžete odrazit v hledání dále) patří například:
Read&Write – placená aplikace sloužící k výuce čtení a psaní v angličtině. Může být zajímavým příkladem komplexního nástroje na výuku čtenářské gramotnosti.
NotebookML – slouží k textovému dialogu nad nahraným dokumentem. Umožňuje využít umělou inteligenci k tomu, aby o vybraných souborech vedla dialog se studujícími.
PowerPoint Speaker Coach – umožňuje měřit rychlost a další kvalitativní parametry řeči při prezentaci. Poslouží především jako nácvikové prostředí pro studující s řečovými problémy.
Read Aloud: A Text to Speech Voice Reader – rozšíření do Chrome, které umožňuje jednoduché čtení (převod textu na řeč) označené části textu.
Praxe: V každé škole jsou studující se specifickými vzdělávacími potřebami v různých oblastech. Je výhodné, pokud škola dokáže tyto své zkušenosti s různými nástroji sdílet na jednom místě, například u speciálního pedagoga, pedagožky.
Nástroj / činnost: Jednou z důležitých kompetencí, které škola rozvíjí, je kompetence k učení, ve které se aktivně pracuje s rozměrem sebeřízení či učební autonomie. Žáci a žákyně mohou využívat aplikace, jako je ChatGPT nebo Gemini, k vlastnímu učení se dle zvolené strategie a plánu.
Využití: Sebeřízené učení obecně není snadnou věcí především s ohledem na dlouhodobou udržitelnost, ale jde o zásadní dovednost pro studující. Dialog s dialogickými systémy s generativní umělou inteligencí může v rovině sebeřízeného učení pomoci s přemýšlením o tom, co a jakým způsobem se chce daný studující učit, kolik to může zabrat času atp. Velkou výhodou může být i pocit soukromí, který technologie poskytuje v oblastech, kde studující nechce svůj studijní zájem (z různých důvodů) sdílet.
Praxe: Ideální možností je připravit žákům a žákyním nějakou strukturu sebeřízeného plánu učení a nechat je s umělou inteligencí o jeho dílčích částech hovořit. Cenná může být také určitá společná reflexe a evaluace těchto rozhovorů.
Nástroj / činnost: ChatGPT nebo Copilot jsou nástroje, ve kterých je možné vytvářet různé testové otázky. Jejich validita a návaznost na konkrétní vzdělávací cíle ale může být značně omezená. Lze je však využít pro návrh variací zadané sady úloh nebo jejich úpravu.
Využití: Pokud máme základní sadu otázek, lze pomocí AI snadno požadovat jejich zjednodušení, ztížení nebo prostou variaci. Pokud systému poskytneme příklady cvičení a úkolů, je výrazně vyšší šance, že získáme prakticky využitelné výstupy bez delšího ladění.
Praxe: Vždy je třeba pamatovat na to, že vyučující nese zodpovědnost za kvalitu výstupů a jejich správnost. Jakkoli kvalita výstupů spojená s jednoduchou variací zadání je obecně vyšší, pečlivá kontrola je zcela nezbytná.
Nástroj / činnost: Studující sami využívají velké množství nástrojů z oblastí, které se často nacházejí mimo zkušenostní pole vyučujících. Vytvořit prostor pro jejich sdílení a vzájemné předávání si zkušeností vede k efektivnímu rozvoji digitálních kompetencí nebo nástrojové gramotnosti studujících. Využít pro takové účely je možné například Notion s jednoduchou databází.
Využití: Notion umožňuje tvořit jednoduché databáze, do kterých je možné vkládat popisky nástrojů s řadou dalších parametrů a následně v nich vyhledávat. Užitečná je i možnost komentářů nebo popisků, takže žáci a žákyně sami mohou tvořit znalostní prostředí, ve kterém mají shromážděny nejen nástroje, ale i návody nebo inspirace.
Praxe: Zaměření takového prostředí nemusí být nutně fixováno pouze na výuku nebo školní projekty, ale může mít širší záběr podle potřeb a chutí konkrétních žáků a žákyň. Dobře nastavená a řízená databáze pak může posloužit k přenosu dovedností mezi různými, jinak ne třeba silně provázanými skupinami studujících.
Nástroj / činnost: V českém edukačním prostředí je stále silně přítomná představa, že vyučující normativně přináší do procesu edukace z pozice své odbornosti jednotlivé poznatky, nástroje a postupy. Téma umělé inteligence a jejích dopadů do edukace může být zajímavé v tom, že nabízí prostor pro rozvoj participativních metod.
Využití: Nechte žáky a žákyně samotné, aby pomáhali s výběrem aplikací, které se v různých částech nebo aspektech výuky budou využívat. Je možné je nechat nástroje jak vybrat, tak poté v konkrétních situacích využívat a následně evaluovat a reflektovat. Tímto způsobem se do výuky dostanou aktivity, které by jinak pro vyučující nebyly vůbec myslitelné.
Praxe: Takový přístup může pomoci do procesu edukace a řízení vzdělávání zapojit i ty studující, kteří z něj z mnoha důvodů vypadávají nebo jsou v něm pasivní. Aktivita tak vede nejen ke zvýšení diverzity nástrojů, ale také ke zmocnění na úrovni jednotlivců.
Jaké nástroje využít?
Co to je: Česká aplikace vyvinutá jako speciálně pedagogický nástroj pro žáky a žákyně mateřských škol a prvního stupně, který cílí na výuku matematiky, čtení a češtiny, angličtiny, španělštiny a němčiny. Funguje jak na webu, tak na mobilních zařízeních. Aplikace nabízí školní nebo rodičovské licence, takže jde pouze o placený nástroj.
Jak to využít: Jestliže máme ve třídě studující, který má problémy se zvládáním čtení, psaní či počítání, je možné pomocí tohoto nástroje pracovat s určitou kompenzační strategií. Některé školy ale nástroj užívají jako základní výukové prostředí pro celé třídy.
Něco navíc: Nástroj má pokročilé analytické funkce, takže umožňuje jak relativně jednoduše otestovat žáky a žákyně, zda budou potřebovat nějakou formu speciálně pedagogické intervence, tak také sledovat práci celé třídy a její pokrok. Díky tomu získá vyučující nejen nástroj na procvičování a podporu, ale také dobrý relevantní přehled o tom, jak se mu vybrané fenomény daří (anebo nedaří) ve třídě zvládnout. Velkou výhodou je české metodologické a metodické řízení vývoje aplikace.
Co to je: Aplikace na práci s meditací, především ranní, která představuje vstup do dne. Nástrojů na meditace existuje nepřeberné množství, tato je zdarma a česky pro Android, což je pro školní využití podstatné. Snadno ale lze dohledat alternativy. Aplikace umožňuje nastavit cíle, pracuje s postupnou výukou různých meditačních technik.
Jak to využít: Oblast meditace patří dnes mezi silně reflektované aktivity v procesu edukace a lze očekávat, že jejich význam poroste. Meditace mohou pomoci s řešením osobního diskomfortu, s některými negativními pocity nebo soustředěním.
Něco navíc: Aplikace tohoto druhu mohou dobře pomoci studujícím, kteří nemají žádné vážnější psychické problémy. Každopádně je vždy vhodné práci s nimi koordinovat se školním psychologem/psycholožkou nebo sociálním pedagogem/pedagožkou a chápat je jako součást širšího souboru aktivit péče o duševní zdraví. Užitečné mohou být také pro vyučující.
Co to je: Cílem této aplikace je podpora soustředění se po určitý stanovený čas. Během soustředěné práce v nástroji roste strom a studující může sledovat, zda se mu podaří splnit cíl a vypěstovat jej, nebo si začne hrát s telefonem a strom uschne. Základní verze pro Android je zdarma.
Jak to využít: Pokud mají žáci a žákyně pracovat samostatně a mají přitom využívat tablety nebo telefony, může být pro ně těžké soustředit se na dané činnosti a nebýt „nikde jinde“. Tato aplikace jim může pomoci nastavit si hranice využívání digitálních technologií.
Něco navíc: Pokud využíváme placenou verzi, za každý digitálně vypěstovaný strom bude skutečně zasazený strom reálný. To opět může pomoci s motivací studujících nechat strom vyrůst, a získávat tak správné návyky z hlediska práce s technologiemi.
Co to je: Aplikace využívá umělou inteligenci k tomu, aby data získaná z fotoaparátu mobilního telefonu převáděla do textové podoby, kterou následně zprostředkovává uživateli či uživatelce – umí rozpoznat měny, podle čárového kódu identifikovat potraviny nebo říci, co je na fotografii, případně přečíst text.
Jak to využít: Nabízí se využití ve formě asistivní technologie pro slabozraké žáky a žákyně.
Něco navíc: Neméně zajímavou možností je hledání dalších aplikací, kde daný nástroj (nebo třeba spojení s Google Lens) může být praktický, například u cestování, při hledání méně obvyklých potravin, překladech méně běžných jazyků atp.
Co to je: Tento nástroj od Google je možné využít jako aplikaci v Androidu i jako rozšíření pro Chrome. Jeho cílem je odstranit všechny části webových stránek, které nejsou pro sdělení důležité, naformátovat text podle předvoleb uživatelů a uživatelek tak, aby se mu co nejlépe četl, a případně jej pomocí syntézy řeči přečíst. Je zdarma.
Jak to využít: Vývojáři a vývojářky předkládají, že primárními cílovými skupinami jsou slabozrací uživatelé či uživatelky a dyslektici/dyslektičky, ale může pomoci každému, kdo chce omezit vizuální smog a soustředit se na vlastní obsah sdělení. Vytváří prostředí, které by mělo vést k soustředěnějšímu čtení, které nebude rušeno dalšími vlivy, a možnosti nastavit si co nejpříjemnější prostředí.
Něco navíc: Zatímco webová verze aplikace je hodnocena velice pozitivně, v případě nástroje pro Android je někdy kritizováno rozhraní nástroje. Je třeba vyzkoušet, jak bude danému uživateli či uživatelce vyhovovat. Faktem ale zůstává, že především webová verze je užitečná v podstatě pro jakékoli čtení delšího textu na počítači. Je možné ji vnímat jako dobrou součást systematického balíčku péče o digitální wellbeing.
Co to je: Aplikace slouží pro psaní a vychází z konceptu minimalismu. Snaží se před uživatelem či uživatelkou skrýt různé nabídky a indikátory a vede jej k tomu, aby se mohl soustředit pouze na samotný proces tvorby. Text se zde příliš neformátuje (až na drobnosti, jako je tučné písmo či jednoduchý nadpis), jde skutečně primárně o soustředěné psaní. Nástroj je zdarma.
Jak to využít: Pokud máte žáky a žákyně s poruchou pozornosti nebo je pro ně náročné se soustředit, jde o ideální nástroj. Dominantní využití spočívá v tvorbě úvah nebo beletristických textů či poezie. Velice dobře poslouží také dalším uživatelům a uživatelkám s určitým zdravotním hendikepem (zrakovým, pohybovým), protože umožňuje soustředit se pouze na vlastní psaní. Smysl má tehdy, když si studující nepotřebuje online dohledávat další informace.
Něco navíc: Někomu může vyhovovat funkce zvuku psacího stroje. Pokud si na něj studující zvyknou, může jim posloužit jako pozadí pro psaní a podpořit možnost jejich soustředění se. Zajímavá může být také práce s plněním denních cílů nebo času spojeného s psaním a další statistiky. Poslouží jak nadaným nebo kreativním autorům a autorkám, tak těm, kteří mají s psaním nějaké potíže.
Co to je: V současné době můžeme být svědky relativně velkého rozvoje kvality překladů různého textu. DeepL využívá umělou inteligenci k překladům, které jsou citlivé na kontext, a tvoří tak relativně autentický a použitelný překlad. Oproti Google Translate má lepší výsledky v překladu, ale menší rozsah jazyků, se kterými může pracovat. DeepL v bezplatné verzi umožňuje přeložit omezené množství textu a omezené množství souborů. Pro běžnou školní práci studujících však pohodlně dostačuje.
Jak to využít: Deepl je možné využít jako běžný překladač všude tam, kde o takový nástroj ve škole stojíme. Specificky se nabízí v angličtině porovnávání překladů mezi britskou a americkou angličtinou nebo v informatice na „hraní si“ s tím, jak se promění překlad věty, když ji rozložíme na jednotlivá slova nebo menší celky. Lze tak sledovat význam kontextu pro strojový překlad a práci AI obecně.
Něco navíc: Pokud s nástrojem chceme pracovat pravidelně, doporučujeme využít aplikaci nainstalovanou do Windows. Druhou zajímavou službou je DeepL Write, kterému je možné předložit text v některém z podporovaných jazyků a aplikace se pokusí o jeho vylepšení a stylistické úpravy. V rámci edukace je pak možné tyto návrhy promýšlet a reflektovat.
Workshop - jak propojit teorii s praxí?
Jak na implementaci vhodných digitálních nástrojů podporujících studující ve výuce?
Workshop se snaží podpořit volbu vhodných digitálních nástrojů, tak aby vyhovovaly potřebám, zájmům, výzvám konkrétních žáků a žakyň. Na základě fiktivních postav si účastníci a účastnice na vlastní kůži zkusí, skrze role play (hraní rolí), jak implementace konkrétních nástrojů může výuku změnit.
Persona 1
PDF
Persona 2
PDF
Persona 3
PDF
Persona 4
PDF
Informace pro lektory a lektorky, co je třeba nachystat:
workshop počítá s předchozím seznámením s digitálními nástroji, které mohou být ve výuce pomocníkem,
vyberte vhodné persony podle cílové skupiny, případně si vytvořte své vlastní,
flipchart + fixy,
zvažte, jestli máte možnost využít více místností na role play, podle počtu skupin, aby se navzájem nerušily.
Jak na to?
Skupina dostane dvě persony žáků (viz materiály) s jejich potřebami apod. Blíže je prozkoumá a pokusí se s nimi ztotožnit.
Jak byste mohli pomoci svým studujícím, aby se cítili ve výuce přijímaní, motivovaní a měli radost z učení? To je téma k diskusi ve skupinkách. Zkuste najít digitální nástroje či online aktivity, které by mohly vaši personu aktivovat, podporovat (na základě teoretického vstupu před WS).
Dva účastníci či účastnice ze skupiny se stávají vašimi personami – vašimi studujícími. Viz část 1.
Třetí se stává vyučujícím, který zná potřeby svých žáků a žákyň a odchází s výstupem z části 2. Vyučuje předmět, který je mu blízký, a snaží se zapojovat všechny studující dle jejich potřeb skrze digitální nástroje.
Zbytek skupiny se stává dalšími žáky a žákyněmi ve třídě (také se svými potřebami, avšak více flexibilními), účastníci a účastnice mohou třeba zavzpomínat na svá školní léta a hrát sebe.
Zkusí si sehrát případovou situaci na cca 15 min., kdy probíhá konkrétní vyučovací hodina s implementací konkrétních nástrojů, které vymysleli v části 2.
Po sehrané scénce účastníci a účastnice postupně reflektují, jak jim bylo v rolích. Cítili se všichni žáci a žákyně zapojení?
Které věci fungovaly, které si chtějí účastníci a účastnice odnést? Co je třeba ještě dopilovat? Zkuste společně přemýšlet, co by vyučující mohl pro zlepšení výuky ještě udělat? (Účastníci a účastnice si mohou své nápady na doladění zaznačit na papír.)
Otázky, které tomu mohou pomoci
Myslíte si, že se vám podařilo vytvořit inkluzivní prostředí pro všechny studující ve třídě? Co tomu pomohlo?
Jak jste zohlednili potřeby ostatních žáků a žákyň ve třídě při plánování výuky? Na co by bylo dobré si dávat pozor, aby se nikdo necítil opomenut?
Jak byste upravili svůj přístup, kdybyste měli více času na přípravu nebo více informací o potřebách studujících?
Jak jste zajistili, že se žáci a žákyně cítili ve třídě motivovaní a přijímaní? Jak jste to poznali?
Zpětně, co byste mohli udělat jinak, aby byli studující ještě více zapojení a aktivní?
Vidíte možnost, jak by se přístupy nebo nástroje, které jste zkoušeli, daly použít ve vaší vlastní praxi? Jak konkrétně?
Narazili jste na nápady nebo situace, které vás překvapily a které by mohly změnit váš pohled na personalizaci nebo inkluzi?
Skupinky nasdílí své poznatky, hlavně z reflexe role play. Představí své persony, návrhy řešení a to, jak fungovala aplikace. Zmíní, co fungovalo, jaké byly bariéry, překážky, s čím si nevěděli rady.
Lektor či lektorka se může doptávat, kde byly klíčové momenty, úvahy, a zapisovat tyto postřehy na flipchart.
Otázky, které tomu mohou pomoci
Co vám tento workshop ukázal o práci s různorodými potřebami studujících?
Setkali jste se během diskuse nebo role play s nějakými výzvami při hledání nebo implementaci nástrojů? Jak jste je překonali?
Jak vám pomohla role play nebo diskuse s ostatními kolegy a kolegyněmi při hledání řešení?
Jaké další dovednosti nebo znalosti byste chtěli v této oblasti rozvíjet?
Po reflexi všech skupinek může lektor či lektorka okomentovat flipchart, případně pojmenovat společná, opakující se témata, která z toho vyplynula.
Komentář k příloze
Materiály naleznete v levé části stránky. Jsou zde předchystané persony, které si můžete libovolně upravovat. Zároveň bychom vás chtěli podpořit, abyste si vytvářeli své vlastní persony. Tyto příklady můžete využít jako inspiraci. Jsme si vědomi velké různorodosti studujících v případě středních škol, proto jsme obsah person nechali na vás, abyste si je mohli vytvořit na míru dle vaší cílové skupiny, vašich účastníků a účastnic. Sekce „baví", „nebaví" chápeme z pohledu studujících, jak oni sami k předmětům přistupují.
Na co myslet
Dokument můžete využít jako edukační materiál, který si účastníci z vašich lekcí mohou odnést a vyvěsit, aby jej měli na očích. Pokud například nestíháte workshopy, nebo jiné aktivity, které přenáší teorii do praxe, doporučujeme se nad tímto dokumentem společně pozastavit a diskutovat, jak lze modely a data z nich využít v praxi spolu s ostatními informacemi z vaší lekce.
Inspirace
Říhová, L. (2024). iSen. I-Sen. Retrieved December 5, 2024, from https://www.i-sen.cz/home
NPI ČR (2023). Digitální technologie pro žáky se speciálními potřebami | . Npi. Retrieved December 5, 2024, from https://ekurzy.npi.cz/course/section.php?id=7170
https://ekurzy.npi.cz/course/view.php?id=721§ion=7
Petit-OS (2024). Úvod. Petit-Os.cz. Retrieved December 5, 2024, from https://www.petit-os.cz/