Digitální hodnocení

Kompetence:

  • Strategie hodnocení

  • Analýza výukových výsledků

  • Zpětná vazba a plánování

Jak mohou technologie pomáhat v hodnocení studujících, aby zpětná vazba byla přínosná a rozvíjející?

Jednou z rolí vzdělávajících je, aby napomáhali svým žákům a žákyním hledat cestu k růstu a zlepšování. Aby jim umožnili srozumitelným, rychlým, citlivým a přiměřeným způsobem nacházet cesty k lepšímu zvládání úkolů a rozvíjení jejich kompetencí. Dobrý kuchař je se svým dílem vždy trochu nespokojený, dokáže nacházet to, v čem je možné se zlepšit, jak experimentovat, kde najít suroviny a koření, které budou příště lépe ladit k připravovanému pokrmu. Totéž by měl dokázat také učitel či učitelka. Digitální technologie umožňují se zpětnou vazbou často pracovat efektivněji a lépe než „papírové postupy“, a vytvářejí tak čas a kapacitu vyučujících věnovat se (ještě) více sociální interakci se studujícími. 

Tematické otázky

Více teoretického ukotvení naleznete v brožuře Digitální kompetence učitelů od teorie k praxi kapitole Digitální hodnocení.

  • Mám nastavené strategie hodnocení žáků a žákyň, které s nimi transparentně komunikuji? 

  • Dokážu využívat technologie k urychlení, objektivizaci a vyšší srozumitelnosti zpětné vazby? 

  • Využívám digitální nástroje k analýze studijních výsledků nebo výstupů? 

  • Využívám data o výsledcích studujících k evaluaci, reflexi a inovaci výuky? 

  • Využívám data o studujících k poskytování popisné a adresné zpětné vazby? 

  • Dokážu kombinovat různé způsoby poskytování zpětné vazby a využívám k tomu technologické prostředky? 

Jak na to? Aneb příklady z praxe

Pro hodnocení využijte audio

Edukační situace: Žáci a žačky odevzdávají textové úkoly v digitální podobě a vyučující je v situaci, kdy jim na ně má dát zpětnou vazbu. Pro část žáků a žaček představuje čtení vlastního textu a zpětné vazby vyučujícího k vybraným místům určitý problém. Někteří vyučující zase mohou vnímat nekonečné psaní slovních komentářů v opakující se podobě jako frustrující. 

Technické řešení: Existuje relativně velké množství nástrojů, které umožňují k digitálním dokumentům vkládat hlasový komentář nebo zpětnou vazbu. Pro Google Docs může být příkladem Voice Feedback, ale podobných nástrojů je možné najít desítky. Vždy bude záležet na tom, v jakém formátu studující své úkoly odevzdávají.  

Didaktický komentář: Hlasový komentář může – mimo řešení dvou problémů nastíněných výše – přinést další užitečné efekty, se kterými je vhodné pracovat. Žáci a žačky mohou hlasové hodnocení vnímat jako osobnější a učitel či učitelka v něm může být v určitém ohledu senzitivnější a méně formální. Hlasový komentář také umožňuje podporu inkluze pro studující s vybranými specifickými vzdělávacími potřebami. 

Předpřipravte si hodnoticí prvky

Edukační situace: Žáci a žačky odevzdávají úkoly, na které jim potřebujeme dát zpětnou vazbu ve více aspektech – například na úlohu ze slohové práce potřebujeme nahlížet skrze dodržení žánru, pravopisnou správnost, originalitu atp. Přestože někdy chceme pracovat s jednou známkou, je nezbytné si proces hodnocení rozložit do více aspektů, které umožní známku nebo slovní hodnocení efektivně a na základě všech proměnných formulovat. 

Technické řešení: Google Classroom, ale i další LMS systémy (například MS Teams) umožňují pracovat s hodnocením ve vybraných kritériích. Vyučující si dopředu stanoví kritéria, ve kterých práci hodnotí, a výsledkem tohoto hodnocení je následně výsledná známka. Ta může být zadána jako průměr dílčích parametrů nebo odpovídat vlastnímu rozhodnutí učitele nebo učitelky. 

Didaktický komentář: Pro žactvo je zásadní vidět do struktury zpětné vazby, se kterou vyučující pracuje – jak pro možnosti vlastního zlepšení, tak pro pocit spravedlnosti nebo diskuse. Je vždy vhodné hledat způsoby, jak tyto parametry žákům a žákyním co nejvíce zpřístupnit v co nejkratší době. 

Hodnoťte formativně

Edukační situace: Škola pracuje s formativním hodnocením, které vyžaduje slovní komentář. Poskytování častého slovního hodnocení žáka či žákyně je žádoucí a představuje cenný aspekt vzdělávání, ale je časově náročné. 

Technické řešení: Využití nástrojů na práci se zpětnou vazbou v textové podobě je dostupné ve většině LMS řešení (případně je možné užít Formative, který je dobře integrovatelný do MS Teams, nebo nativní řešení od Google Classroom). Stačí si nachystat sadu zpětných vazeb, které v různých aspektech hodnocení umožní popis toho, co studující udělal nebo neudělal, poté je zanést do vybraného nástroje, případně na konci či začátku hodnocení doplnit vlastním komentářem. Ten nemusí být jen textový, ale zajímavé může být i rychlé nahrání a nasdílení videa (OBS studio, Loom). 

Didaktický komentář: U formativního hodnocení je především na začátku náročné odpoutat se od toho, co si vyučující myslí, a více se soustředit na to, co vidí, slyší, k čemu má důkazy. Součástí dobrého formativního hodnocení je také dopředu zveřejněný systém hodnocení. Technologické nástroje umožňují tyto parametry explikovat a v hodnocení se držet formulací, ve kterých se začínající učitel nebo učitelka nenechá unést svým pocitem nebo emocí. Má tedy silně formativní rozměr. 

O čem studenti a studentky přemýšlejí?

Edukační situace: Žáci a žákyně zpracovávají vlastní reflexe nebo seberozvojové plány v digitální podobě na třídnické hodině. Třídní učitel/učitelka se snaží najít způsoby, jak s těmito informacemi od nich pracovat. 

Technické řešení: Pokud potřebujeme najít rychlý nástroj na analýzu dat od studujících, která mají charakter volného textu, nabízí se dvě základní možnosti. Protože nám primárně nejde o porozumění jednotlivci, ale o reflexi klimatu třídy nebo společných témat, můžeme všechny dílčí soubory anonymizovat a dát do jednoho celku. Data – pokud jsou anonymizovaná – můžeme vložit do ChatGPT a ptát se na ně, nebo využít aplikaci Voyant Tools a vytáhnout si opakující se slova nebo fráze, se kterými můžeme dále pracovat. 

Didaktický komentář: Někdy můžeme mít pocit, že tyto věci „vidíme nebo slyšíme“ tak nějak intuitivně. Využít takové analytické nástroje ale může být cenné tím, že nám jednou za čas odhalí určitou slepou skvrnu nebo třeba emoční zabarvení reflexí, se kterými je možné ve vztahu ke klimatu třídy dále pracovat. Vždy nahrávejte jen pečlivě anonymizovaná data. 

Naučte studující vzájemně se hodnotit

Edukační situace: Chceme, aby žáci a žákyně dokázali dávat zpětnou vazbu na práci svým spolužákům kritickým a současně rozvíjejícím způsobem. Současně jsme si vědomi toho, že taková vzájemná zpětná vazba může být v mnoha ohledech zajímavým doplňkem učitelské zpětné vazby, nikoli jeho prostou náhradou, „když není čas“. 

Technické řešení: Téměř všechna LMS umožňují pracovat se zpětnou vazbou, která je mezi žactvem anonymní, což může podpořit objektivnější hodnocení. V Moodle k této činnosti souží modul Workshop, v MS Teams je možné užít aplikaci FeedbackFruits nebo třeba specializované nástroje, jako je Peergrade či Peerstudio. Klíčové je vždy dobře nastavit parametry vzájemného hodnocení, aby se žáci a žákyně učili formulovat jasné popisy založené na objektivních faktech nebo doporučení, nikoli obecnou kritiku. 

Didaktický komentář: Vzájemné hodnocení není vůbec snadné a žactvo se ho možná bude učit déle, než by bylo očekávatelné. Digitální nástroje umožňují sledovat nejen úkoly, ale také zpětnou vazbu na ně, se kterou můžeme dále pracovat v hodinách. A to jak na úrovni intervencí k jednotlivci, tak u rozvoje kompetencí k učení u celé třídy. 

Využijte technologie ke zpětné vazbě pro vyučující

Edukační situace: Jako učitelé a učitelky chceme vědět, co se nám daří ve výuce, v čem bychom se mohli zlepšit a možná i to, co je dobré. Zatímco o zpětné vazbě směrem k žactvu se mluví hodně, o té, která by byla zaměřená na učitelstvo, již méně.  

Technické řešení: To podstatné, co obstarává digitální řešení zpětné vazby, je anonymita. Z jednotlivých odpovědí by nemělo být poznat, kdo je poskytl, což by mělo vytvořit prostor pro určitou otevřenost a upřímnost. Užitečné je pracovat nejen se škálami, ale především s jasně cílenými otázkami nebo metaforami, případně participujícími formami („kdybyste měli změnit jednu věc na dnešní hodině, co by to bylo, …“). Ideálním nástrojem pro takové anonymní ankety jsou například formuláře od Google nebo Microsoftu

Didaktický komentář: Aby aktivita fungovala, je třeba, aby v ni měli žáci a žákyně důvěru. Současně je vhodné s výsledky nějak explicitně pracovat. Pokud o nich budete se třídou hovořit (ideálně další hodinu, která vám dá odstup, čas na zpracování a současně si něco z toho bude žactvo pamatovat), je třeba snažit se pracovat s popisným jazykem a explicitně popisovat plány změn tak, aby žáci a žákyně měli pocit, že jejich práce byla využita a ceněna, současně s tím, že zde existuje bezpečné sociální prostředí. 

Jak využít AI?

Vytvářejte kvízové otázky s nástroji s AI

Nástroj / činnost: Quizizz ai umožňuje připravit kvízy tím způsobem, že systému zadáte okruh otázek, případně soubor se zdrojovými daty (anebo video z YouTube), a aplikace z nich dokáže vytvořit různé kvízové a testovací aktivity. Podobné možnosti nabízí také Kahoot! a další nástroje. Quizizz nemá úplně jednoduchou licenční politiku, ale k dispozici jsou školní i individuální licence.  

Využití: Pokud potřebujete rychle připravit kvízové otázky, může nástroj posloužit jako generátor nápadů. Často se stane, že některé otázky nejsou vhodně formulované, takže je autor/ka musí přepracovat, nebo smazat. Proto se vyplatí generovat si větší balík otázek, než plánujeme využít. 

Praxe: V praxi často takový nástroj využijeme v případě, kdy nemáme dostatek času na vytvoření vlastních kvízových otázek. Didakticky jsou cenné otázky k videím, protože mají zásadní vliv na to, co se z nich studující naučí. 

Analyzujte práci studujících s využitím AI

Nástroj / činnost: Pomocí nástrojů, jako je ChatGPT, lze – s trochou dovednosti – získávat rychlé a zajímavé informace o tom, čemu se studující věnují, jakým způsobem o určitých fenoménech přemýšlejí. Stačí, po dostatečně provedené anonymizaci, nahrát text žáka či žákyně a vhodně se na něj ChatGPT ptát. 

Využití: Aplikace, jako je ChatGPT nebo i další nástroje kvalitativního výzkumu, dávají rychlý přehled, který ale nejde do detailní hloubky. Skutečné porozumění úkolu bude vždy na vyučujícím. Lze si ale nachystat relativně jednoduše sady otázek k různým úkolům, které mohou pomoci rychle získat přehled. 

Praxe: Asi nejlépe tato činnost v současnost funguje v případě, že máte tabulky s daty, kterou ChatGPT analyzuje. Rychle se dozvíte, jaká otázka byla nejčastější, v čem se studující mýlí, případně můžete tabulku jednoduše parametricky upravovat. Podrobné možnosti využití jsou k dispozici třeba v tomto (anglickém) článku

Zdůrazňujte význam akademické (a učitelské) integrity v kontextu AI

Nástroj / činnost: Podle doporučení NPI ČR, ale i velké části odborné veřejnosti je využití nástrojů s AI vhodnou komponentou výuky. To ale neznamená, že by měly přispívat k plagiátorství nebo fabrikaci dat. O této oblasti je třeba se studujícími systematicky hovořit. 

Využití: Pokud zadáváme seminární práce, projekty, ročníkové aktivity, je nezbytné o nich uvažovat tak, aby studující dokázali reflektovat způsob práce s AI, nikoli aby ji využili na nejrychlejší dosažení výsledku. A to přinejmenším ze dvou důvodů. Prvním je vztah mezi prací a edukací, užít AI nástroj jako pomocníka je skvělé, ale udělat si z něj kognitivní zkratku může být problematické. Druhou rovinou je legálnost – texty tvořené ChatGPT a vydávané za vlastní jsou plagiátem, který může člověka snadno doběhnout. 

Praxe: Vyučující se často ptají, zda existují systémy na detekci AI generovaných textů. Existují, jako například Justdone, ZeroGPT či Copyleaks. Zatím se zdá, že jejich spolehlivost je omezená a nelze je považovat za „důkaz“. Je vždy na vyučujících, aby dokázali formulovat dobrá zadání, znali své žáky a žákyně a pracovali s jejich akademickou integritou. Stejně tak by ale vyučující měl vždy přiznat a jasně popsat, kde v jeho práci byla přítomná AI a jakým způsobem. 

Sdílejte praxi v hodnocení s AI s kolegy a kolegyněmi

Nástroj / činnost: Ať již využíváte jakékoli nástroje pracující s umělou inteligencí – od Briskteaching po ChatGPT či Gemini – je důležité sdílet zkušenosti s ostatními učiteli a učitelkami, ve škole i mimo ni. 

Využití: Zásadním limitem v implementaci AI do procesu hodnocení je jednak nutnost investovat hodně času do zkoušení různých nástrojů, který může kooperace více vyučujících rozprostřít mezi více osob, a jednak nejasnost, jak daný nástroj využít skutečně dobře. Právě sdílení vlastní školní praxe je zásadní pro implementaci konkrétních nástrojů do života školy. 

Praxe: V každodenní pedagogické praxi není možné využívat desítky AI nástrojů k práci s hodnocením. Z různých důvodů je sjednocení přístupu, hledání společné zkušenosti a především toho, jak skutečně dobře formulovat jednotlivé vstupy a na co si dát pozor, zcela zásadní. Otevřená a spolupracující škola je klíčem k efektivní implementaci digitálního hodnocení. Důležité je, aby každý vyučující ve škole nevyužíval jiný nástroj, ale aby škola dokázala nacházet společná řešení, která budou jednotná a praktická i s ohledem na licenční podmínky. 

Zkoušejte nástroje na hodnocení se studujícími a společně je reflektujte

Nástroj / činnost: Studující jsou spolu s vyučujícími společně přítomní v procesu hodnocení. Můžete si vybrat různé nástroje k práci s AI a hodnocením – od oprav úkolů a zpětných vazeb až po generování otázek, například: Formative, Quizizz, Kahoot!, Socratic, essaygrader.ai, Eduaide,… 

Využití: Postup může být například následující: 

  • nechte žáky a žákyně, aby si vybrali nástroj, se kterým chtějí pracovat, ideální je práce ve skupinách po 2-3 lidech,

  • nechte studující navrhnout proces implementace (vytvořit v nástroji otázky do zeměpisu, opravit úkol z biologie, …) a realizovat ho. Bezplatné verze má skoro každý nástroj,

  • nechte žáky a žákyně ve skupinách ověřit, zda nástroj vytváří lepší výsledky, než by svedli oni, případně z jejich pohledu vyučující,

  • nechte studující reflektovat důvody daných soudů a inspirujte se v tom, jaké nástroje vhodně využít, 

  • diskutujte o jejich zkušenostech z využití AI pro hodnocení či testování. 

Praxe: Participativní přístup může přinést mnoho zajímavých poznatků, které učitel či učitelka nedokáže zachytit. Je pravděpodobné, že studující budou hledat způsoby, jak zlepšit ty části výuky, které nyní vnímají jako slabé, a současně mohou přijít s novými nápady nebo nástroji, které vyučujícím pomohou ke zlepšení praxe. Za zásadní považujeme poslední bod – ne všichni se musí cítit dobře, pokud interagují s technologií, což by edukační systém měl citlivě reflektovat. 

Užívejte umělou inteligenci pro tvorbu lepší zpětné vazby

Nástroj / činnost: Pomocí ChatGPT lze relativně jednoduše podpořit tvorbu slovního hodnocení pro žáky a žákyně. 

Využití: Je zřejmé, že každý učitel či učitelka má svůj osobitý styl, který promítá do způsobu zpětné vazby, slovní zásoby i způsobu konstrukce vět. Pomocí ChatGPT je v tomto ohledu náročné generovat celé slovní hodnocení, ale může být velice užitečný při prvním převodu hodnocení v určitých bodech do vět nebo v hledání konkrétních vhodných formulací. 

Praxe: Slovní hodnocení je pro některé vyučující náročné a vede k tomu, že přes nemalou snahu opakují stále dokola stejné věty. ChatGPT je možné velice dobře využít právě k návrhu alternativních formulací, které povedou k tomu, že studující mezi sebou uvidí rozdílné věty odkazující k jejich jedinečnosti. Je klíčovou rolí vyučujících je, aby s takovým postupem nepracovali mechanicky, ale aby pomohli s formulováním lepších, individuálních zpětných vazeb. 

Jaké nástroje využít?

Google Classroom

Co to je: Google Classroom je komplexní LMS, které umožňuje organizaci a správu úkolů, vzdělávacího obsahu, práci s písemkami atp. Je bezplatný a dobře využitelný v situaci, kdy se škola jako celek soustředí na Google služby, které tento nástroj dokáže integrovat. Na rozdíl od Moodle není primárně určený na podporu distanční výuky, ale jako doplněk prezenční části. 

Jak to využít: Ve vztahu k digitálnímu hodnocení si představíme dvě možnosti. Tou první je práce se vzájemným hodnocením prací mezi žáky a žákyněmi, k čemuž je vhodné užít nějaké rozšíření. Jako příklad můžeme uvést Peer Grading Tool, který bude dobře vyhovovat systematickým typům vyučujících. Druhou užitečnou funkcí je práce s rubrikami, které umožňují stanovit dopředu kritéria hodnocení a slovní komentáře k nim. Český návod od Pavla Hodála je pro tuto činnost instruktivní. 

Něco navíc: Google Classroom umožňuje také snadné sdílení obsahu a diskuse o něm, což lze pro hodnocení využít také – od komentářů pod jednotlivými příspěvky po práci s Google Dokumenty a komentáři v nich. Aplikace nabízí velké množství rozšíření, která lze také využít. 

Google Classroom 

Voice Feedback

Co to je: Rozšíření do Dokumentů Google, které umožňuje nahrávat slovní komentáře. V Google Docs se následně objeví záložka Add-ons, kde je tento nástroj odkazován. Jednotlivé komentáře jsou ukládány na Disku Google toho, kdo je pořizuje. Výsledkem je velice jednoduché a rychlé prostředí umožňující hlasovou zpětnou vazbu. 

Jak to využít: Voice Feedback je možné využít při práci s libovolným textovým dokumentem (do nějž lze ale vložit mnoho dalšího obsahu). Velice dobře se hodí především tam, kde víme, že odpovědi studujících textového charakteru nechce číst nebo kde je nechce vyučující sám psát.  

Něco navíc: Zpětná vazba nemusí být jednostranná, takže i žáci a žákyně mohou slovním komentářem reagovat na vyučující, nebo mu například dávat komentáře ke sdíleným zápiskům z hodin, což umožní se k dílčím tématům vracet a vnímat, jak jim studující rozumí. 

Voice Feedback 

FeedbackFruits

Co to je: Komplexní balík nástrojů umožňujících vytvářet různé druhy zpětnovazebných cvičení. Podporuje vzájemné hodnocení, sebehodnocení, skupinové evaluace nebo hodnocení vzdělávajícím. Výhodné je, že tento nástroj lze snadno integrovat do MS Teams nebo Moodle. Nevýhodou je netransparentní cenová politika. 

Jak to využít: FeedbackFruits disponují širokou škálou nástrojů, které lze využít, kdykoli se pracuje se zpětnou vazbou.  Obecně je výhodné, pokud se daří nástroj implementovat do studijního prostředí, se kterým studující běžně pracují. 

Něco navíc: Bez ohledu na to, zda se nástroj rozhodnete nebo nerozhodnete využívat, může být cenný tím, že ukazuje bohatství možných způsobů zpětné vazby, které lze promýšlet nebo dohledávat samostatně; jako je například skupinové hodnocení nebo sebeevaluace, což jsou důležité prvky zpětné vazby, se kterými ve školách často pracujeme nedostatečně. 

FeedbackFruits 

Microsoft Forms

Co to je: Nástroj na tvorbu formulářů od Microsoftu, který umožňuje pracovat s různými druhy odpovědí – může fungovat v anonymní i neanonymní verzi a mimo obvyklých forem otázek (s možností odpovídat textovým polem, výběrem z více možností atp.) jsou k dispozici i otázky s možností reakce skrze možnost nahrání souboru nebo hodnocení pomocí hvězdiček, což může být pro studující atraktivní. 

Jak to využít: Forms je možné využít jak na získávání anonymní zpětné vazby, tak na rychlé ověřování toho, co se žáci a žačky naučili. Oproti robustnějším nástrojům je tato forma rychlá, studující jsou na ni běžně zvyklí a mohou dostat informaci o správných/špatných odpovědích, kdykoli jim to vyučující umožní. 

Něco navíc: Data jsou exportována přímo do tabulky v Excelu, kde s nimi lze dělat (pomocí CoPilota) další zajímavé analýzy s umělou inteligencí. Pokud nástroj chcete využívat zajímavě, přemýšlejte, jaké možnosti analýzy nebo vizualizace vám případně může taková automatizace přinést. 

Microsoft Forms 

Formative

Co to je: Robustní komplexní prostředí umožňující tvořit nejrůznější úkoly, kvízy a aktivity, na které je možné dávat zpětnou vazbu. K dispozici je několik finančních plánů, ale základní funkce je možné využívat zdarma. Aplikace kombinuje nástroje pro hodnocení a dávání zpětné vazby s tvorbou otázek a úkolů, které mají být hodnoceny. Užitečná je integrace AI do procesu tvorby otázek ze studijních materiálů. 

Jak to využít: Formative umožňuje jednoduše tvořit nejrůznější úkoly, které studující plní a získávají na ně zpětnou vazbu. Může stejně dobře posloužit pro práci s domácími úkoly nebo (s ohledem na bezplatnou verzi primárně) pro hodnocení práce v hodině. 

Něco navíc: I když se vyučující rozhodne aplikaci systematicky nevyužívat, může být pro něj didakticky cenná. To, jakým způsobem vytváří otázky (na jednotlivé části studijního materiálu) nebo jak formuje možnosti zpětné vazby, představuje dobrý návod k případnému zlepšení způsobů hodnocení především těch vyučujících, kteří jsou zvyklí postupovat intuitivně a následně do něj promítat své vlastní představy a prekoncepty. 

Formative 

Peerstudio

Co to je: Jednoduchá bezplatná aplikace na tvorbu vzájemné zpětné vazby. Po registraci si vyučující vytvoří kurz a v rámci něj jednoduše nastavuje parametry vzájemného hodnocení. Umožňuje pracovat s různými skupinami a prvky vzájemného hodnocení. 

Jak to využít: Aplikaci Peerstudio můžeme využít kdykoliv, kdy chceme studující učit pracovat se zpětnou vazbou nebo potřebujeme, aby si vzájemně ohodnotili úkoly. Klíčové u těchto aktivit je pracovat vhodně s třídním klimatem – cílem není dát spolužákovi či spolužačce špatnou známku, ale pomocí dobře volených otázek mu poskytnout prostor pro zlepšení se u dalších hodnocených aktivit. Podstatné je, aby žáci a žákyně neměli pocit moci nad druhým, ale společný zážitek vzájemné pomoci. 

Něco navíc: Aplikace má zvláštní mód na podporu sebehodnocení, což může být praktické, pokud si se třídou navykneme v tomto prostředí systematicky pracovat. Takový přístup současně umožňuje o hodnocení uvažovat komplexnějším způsobem, než je běžné. 

Peerstudio 

Workshop - jak propojit teorii s praxí?

Jak na zpětnou vazbu pomocí digitálních nástrojů? 

Workshop se snaží nabídnout možnosti, jak být efektivnější poskytování zpětné vazby žákům a žákyním prostřednictvím technologií. Účastníci a účastnice v rámci diskuse a vzájemného sdílení odkrývají plusy a minusy konkrétních nástrojů spolu s různými formami zpětných vazeb. Workshop pracuje s ChatGPT. 

Cíl workshopu

  • efektivní poskytování zpětné vazby žákům a žákyním pomocí digitálních nástrojů, 

  • ujasnění si, jaký typ nástrojů je vhodný pro různé formy ZV, interaktivitu a personalizaci hodnocení.

Délka workshopu

cca 45 min.

Forma workshopu

práce ve skupinách, sdílení

Cíl workshopu

  • efektivní poskytování zpětné vazby žákům a žákyním pomocí digitálních nástrojů, 

  • ujasnění si, jaký typ nástrojů je vhodný pro různé formy ZV, interaktivitu a personalizaci hodnocení.

Délka workshopu

cca 45 min.

Forma workshopu

práce ve skupinách, sdílení

Informace pro lektory a lektorky, co je třeba nachystat:

  • psací potřeby, flipchart, 

  • zajistit digitální zařízení, kde si dohledávají nástroje, využívají chat GPT (stačí na to připravit účastníky a účastnice) - https://chatgpt.com/, 

  • připravit si 1. část – ukotvení v tématu, 

  • nachystat kartičky, z kterých si losují, 

    • některé kombinace mohou být protichůdné či zamotané, zkuste vymyslet, jak to budete řešit, 

    • některé skupiny budou mít stejné kartičky z některých aspektů, 

  • seznam nástrojů. 

Jak na to?

Ukotvení v tématu

První část by měla obsahovat seznámení s digitálními nástroji pro podporu dávání zpětné vazby, viz nástroje a příklady z praxe. 

Volba nástroje vhodného pro digitální hodnocení

Účastníci a účastnice se rozdělí do skupin a vylosují si 5 (v našem případě různě barevných) kartiček, které se vážou ke konkrétním aspektům hodnocení (forma, interaktivita, personalizace, rychlost, míra podpory). Na základě daných kartiček zkusí skupinka vymyslet, jaké nástroje by jim k tomu mohly pomoci (brainstorming na flipchart). 

Doporučujeme nachystat nějak vizuálně názvy nástrojů, případně i s popisky, k čemu jsou dobré, ale stačí názvy. Účastníci a účastnice si mohou detaily dohledat. 

Diskuse s GPT

Po vymyšlení typu hodnocení předloží svůj návrh chatu GPT a zeptají se ho na zpětnou vazbu, zda je výběr ideální, nebo co by mohli vylepšit. 

Na základě toho přepracují svůj návrh. 

Představení výsledků navzájem

Závěrečná část spočívá v představení typu zpětné vazby. Na co přišli, jaké to má bariéry, výhody. Reflexe by měla zahrnovat i diskusi s ChatGPT, zda dokázali vhodně zadat požadavek, jestli byla reakce adekvátní, nebo úplně mimo. 

Na co myslet

Dokument můžete využít jako edukační materiál, který si účastníci z vašich lekcí mohou odnést a vyvěsit, aby jej měli na očích. Pokud například nestíháte workshopy, nebo jiné aktivity, které přenáší teorii do praxe, doporučujeme se nad tímto dokumentem společně pozastavit a diskutovat, jak lze modely a data z nich využít v praxi spolu s ostatními informacemi z vaší lekce. 

Inspirace

Fletcher-Wood, H. (2021). Responzivní výuka. Kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Universum

Fletcher-Wood uvažuje o výuce jako o procesu, v jehož centru je neustálé učitelské ověřování, co a koho se nám podařilo naučit. Nemáme učit podle pocitu, ale podle dat, říká Fletcher-Wood, což je cíl, k jehož dosažení být digitální technologie více než užitečné. I když se nerozhodnete implementovat celý koncept responzivní výuky, jednotlivé příklady, modelové situace a reflexe problémů ve vzdělávání mohou být dobrou inspirací, co všechno a jak ve výuce měřit. Především s ohledem na to, abychom toho dokázali naučit co nejvíce a co nejlépe. 

Václavík, A. (2013). Prezentačně-hodnotící předmětové portfolio v 7. ročníku ZŠ: případová studie. Masarykova univerzita.

Původně disertační práce představuje pečlivou, dlouhou dobu reflektovanou konkrétní zkušenost vyučující základní školy v práci s žákovským portfoliem. Bez ohledu na to, zda mu dáme podobu digitální nebo papírovou, představuje text sdílenou zkušenost. Ta poukazuje na to, co funguje a co se naopak může snadno pokazit, jak nastavit konkrétní procesy a na co si v roli vzdělávajících dát pozor.

Kratochvílová, J., Obrovská, J., Veselá, D., Francová, M., Vlčková, K., Bradová, J., ... & Trnová, E. (2021). Pedagogická diagnostika a pedagogické diagnostikování. Učební materiál. Masarykova univerzita.

Prakticky orientovaná kniha, která se snaží zmapovat různé aspekty práce vzdělávajících jako diagnostika.  Zachycuje metody a postupy, které pomohou vyučujícím dozvědět se něco o studujících, jejich učení, chování, vnímání. Kniha sice není navázaná na digitální technologie, ale lze ji s nimi snadno propojit – od dotazníků po portfolia. Důraz je v celém textu kladen na praktickou a snadno implementovatelnou stránku, bez ohledu na stupeň vzdělávání. 

Bartošek, M., Sochorová, A., et al. (2021). Formativní hodnocení. Retrieved December 5, 2024, from https://www.projektsypo.cz/dokumenty/Metodicka_prirucka_SYPO_MAT_
Formativni_hodnoceni.pdf

Kratochvílová, J., et al. (2023). Vysvědčení jinak. PED MUNI. Retrieved December 5, 2024, from https://vysvedcenijinak.ped.muni.cz/ 

Hodál, P. (2020). Hodnocení podle kritérií - jak fungují Rubriky v Google Classroom. Tybrdo.cz | Pavel Hodál. Retrieved December 5, 2024, from https://www.tybrdo.cz/technologie-ve-vyuce/hodnoceni-podle-kriterii-jak-funguji-rubriky-v-google-classroom